Mobilne punkty sprzedaży produktów spożywczych np. wędliny, nabiał, pieczywo mają charakter sklepu mobilnego.

Obowiązkiem takiego punktu sprzedaży zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie żywności i żywienia jest posiadanie wpisu do rejestru zakładów (w tym przypadku odbiór SANEPID dla obwoźnych punktów sprzedaży żywności) podlegających kontroli urzędowej oraz decyzję zatwierdzającą sprzedaż danego asortymentu gotowych produktów spożywczych. Podczas zatwierdzania danego punktu sprzedaży żywności weryfikowana jest dokumentacja systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności HACCP, w tym kompletność księgi HACCP i związanej z nią księgi procedur i instrukcji GHP/GMP.

HACCP dla mobilnych punktów gastronomicznych (foodtruck, przyczepa gastronomiczna)

Bez względu na wielkość przedsiębiorstwa zajmującego się sprzedażą produktów gastronomicznych- żywieniem człowieka, każde nawet najmniejsze zobowiązane jest zgodnie z wytycznymi prawa posiadać wdrożony i aktywny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności HACCP, a tym samym indywidualną dokumentację systemu (księga HACCP i księga GHP/GMP). Opracowana indywidualnie dokumentacja (dedykowana dla danego przedsiębiorstwa, uwzględniająca serwowane produkty np. kebab, zapiekanki, hamburgery itp., sposób ich przygotowania i serwowania do klienta oraz sposób postępowania z surowcem używanym do ich przygotowania) jest szczególnie istotna dla małego punktu gastronomicznego, gdyż musi ona zapewnić konieczne minimum postępowania zapewniającego bezpieczeństwo żywności i żywienia. Przy właściwym dopasowaniu planu HACCP i określeniu minimum procedur i instrukcji wdrożony system bezpieczeństwa żywności ułatwia funkcjonowanie małego punktu gastronomii obwoźnej.